آب و آتش در آثار منظوم عطار و مولوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده شهروز گودرزی
- استاد راهنما علیرضا حجازی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
آب و آتش دو عنصر مهم و اساسی جهان آفرینش که نزد تمامی اقوام و ملل همیشه محترم و ارزشمند بوده و شعرا و نویسندگان از آنها به همراه دیگر عناصر استفاده های فراوان کرده اند. این دو عنصر که دارای ریشه و پیشینه عمیق هستند نزد شعرا جلوه های گوناگون پیدا کرده اند. هریک از این کلمات (آب و آتش) دایرۀ وسیعی از معانی و تصاویر را در بر می گیرند که بسیار متناقض و متضاد یکدیگر هستند. در این پژوهش ما به تجلیات متفاوت و تصاویر گوناگون آب و آتش در آثار مسلم منظوم عطار و مولوی می پردازیم. تصاویر و معانی عرفانی آب مقدمه و پیش زمینه ایی برای معنی آتش و عشق است و معانی عشق و جذبه در آب کمتر حضور دارد و عشق پایۀ بعدی معرفت و حاصل معرفت است که در کلمۀ آتش رخ می نمایاند. در بین تصاویر و ترکیباتی که عطار و مولوی با کلمات آب و آتش ساخته اند گاه ترکیباتی دیده می شود که مخصوص آنهاست و در هیچ جای دیگری استفاده نشده است و گاه شیوه استفاده آنها متفاوت از هم می باشد. مولوی از نظر ساخت ترکیبات کم سابقه و جدید از عطار پیشی گرفته است و بعضی ترکیبات مولوی گاه فقط یک بار آنهم فقط توسط خود مولوی استفاده شده است. سخنان بزرگان اندیشه آنجا که به عشق اشاره دارد به همراه کلمۀ آتش جلوه گری می کند و سیر و سلوک در مراحل مقدماتی خود با کلمۀ آب به تصویر کشیده می شود. آب با نرمی طی طریق معرفت و آتش با تندی و تیزی طریق عشق می کنند و انسان را به مراحل کمال و وصال راهنمایی می کنند. در این پژوهش تمامی ابیاتی که کلمات آب و آتش ذکر شده است را مورد بررسی قرار داده و موارد اصلی را ذکر نموده ایم.
منابع مشابه
آتش در آثار منظوم مولانا
آتش در شعر مولانا در قالبهای تلمیح، تمثیل، استعاره، نماد، مجاز و غیره حضور یافته است. آتش گاهی «میسازد» و گاهی «میسوزاند»؛ انسان را «میآزماید و میگدازد و مینوازد». آتش را با دو بعد الهی و شیطانی آن در عرفان اسلامی میبینیم. آتش در اندیشههای مولانا در مصداق آتش حق و تجلیّات وی، آتش انبیا، آتش مشکلات سیر و سلوک، آتش عشق، آتش طبایع درون، آتش هواهای نفسانی، آتش جهان مادی و علایق آن، آتش جهنم،...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملآه ز نفس فضول (بررسی و تحلیل تصاویر هنری نفس در آثار منظوم مولوی)
نیل به کمال معنوی انسان، یکی از مهمترین دغدغههای بشر در عرفان اسلامی است. انسان برای رسیدن به کمال معنوی خود، با موانع و مشکلات زیادی روبهروست که مهمترین آنها نفس اماره است. در عرفان اسلامی، نفس مراتب گوناگونی دارد، بنابراین شناخت آن بسیار دشوار است. مولوی بهعنوان عارفی برجسته، بر این امر وقوف کامل داشته، ازاینروی برای شناساندن دقیق این جوهر مجرد و به تصویر کشیدن رذیلتهای آن برای مخاطبا...
متن کاملخدای وحدت وجودی و تصاویر برآمده از آن در آثار منظوم عطار نیشابوری
اندیشه وحدت وجود یکی از اندیشه های غالب در عرفان است. عطار نیشابوری نیز به عنوان یکی از نمایندگان عرفان اسلامی، طبیعتاً از اندیشه وحدت وجود متاثر بوده است. بسیاری از تصاویری که عطار نیشابوری از خداوند و رابطه او با انسان و طبیعت عرضه کرده در چارچوب اندیشه وحدت وجود جای میگیرد. این مقاله در پی آن است تا پر بسامدترینِ این تصاویر را در آثار منظوم عطار بررسی و تحلیل کند. همچنین از آنجا که از اندیشه ...
متن کاملمصادیق زیباییشناسی در عرفان عطار و مولوی
سابقه زیباییشناسی را باید در میان اقوام کهن و باستانی جستوجو کرد نخستین گامها را در این مسیر تمدنهای ایران، هند و یونانی برداشتهاند و دستاوردهای خوبی را به یادگار گذاشتهاند. مکتب زیباییپرستی در عرفان ایرانی اسلامی با استفاده از دستاوردهای حکمت یونانی و اشراق شرقی و بهویژه با بهرهگیری از حکمت ایران باستان در قرون نخستین اسلامی شکلگرفته و با استفاده از تعالیم قرآنی به مکتب بزرگی در عرفا...
متن کامل«آتش» در شعر عطار با محوریت «تمثیل»
تمثیل در ادبیات عرفانی نقش بسزایی دارد. تمثیلهای عرفانی، تنها در گروهی از واژهها یا ترکیبات ظاهر نمی شوند بلکه گاهی تمثیل در یک واژه به کار میرود از قبیل آب، آتش، باد، خاک، دریا، کوه و غیره. در این حالت پیوند تمثیل و نماد، ناگسستنی است. استعارهها کارکرد تمثیلی مییابند. کنایات، مجازها و تشبیهات نیز از این آمیختگی، بیرون نیستند. ادبیات عرفانی به دلیل سر و کار داشتن با عموم مردم و به خاطر باف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023